Spesifikasjoner og fakta

Generalarrangement1947.jpg

D/S HESTMANDEN
- et enestående fartøy i vår tid -

- Et skip med mytestatus i kystgodsruta - livsnerven mellom nord
og sør i Norge - en av verdens lengste og mest utfordrende kystruteforbindelser.

· Europas eneste bevarte lastedampskip og som type den eldste "baklader" vi kjenner til.

· Det eneste bevarte fartøy som har gått i konvoifart både under
første og andre verdenskrig.

· Det eneste bevarte skip fra verdens største rederi - Nortraship -
et rederi som fikk avgjørende betydning for de alliertes krigsførsel under siste krig.

· Det første skip ut i kystgodsruta etter krigen med materialer til gjenoppbyggingen av Finnmark. I sin siste aktive periode fraktet HESTMANDEN krigens vrakrester ut av landet.

· Et skip som i over 30 år hadde samme båtsmann, Bendik Kristiansen, som stod om bord gjennom to verdenskriger.

· Et usedvanlig heldig skip med over 50 års fartstid uten alvorlige skader, på tross av mange dramatiske hendelser i utsatte farvann
og i krig.

· Restaureringen av HESTMANDEN er Norges mest omfattende fartøyvernprosjekt.

· Det norske Storting har gitt D/S HESTMANDEN status som krigsminne. Skipet skal bli et seilende museums- og kulturskip.
Bygget ved Laxevaags Maskin & Jernskibsbyggeri 1911 som byggenr.104 - Last- og passasjerbåt for
Vesteraalens Dampskibsselskab

Lengde overalt                                       195’6”
Lengde innvendig stevner                   185’0”
Bredde på spant                                     30’0”
Dybde moulded til hoved-dekk           15’8”
Høyde mellom hoved- & spardekk     7’0”
Dødvekt tonn                                           1260
Brutto registertonn                                  979
Maskin : Laxevaag trippel ekspansjon 550 indikerte HK
    Skotsk kjele med tre fyrganger


1947
Ombygget ved Aker mek.Verksted
755 Brutto registertonn med tonnasjeluke
Ombygd til oljedrift. Fikk nye lugarer akterut.

1955
Kjøpt av Høvding Skipsopphugging, Sandnessjøen

1979
Kjøpt av Norsk Veteranskibsklub

1982
Restaureringsarbeider påbegynt i Trondheim. Opplag.

1992
Skipet flyttet til Bredalsholmen, Kristiansand. Opplag.

1995
Agder Krigsseilerforening tar initiativ til ny restaureringsprosess. Stortinget bevilger kr. 5 mill. til HESTMANDEN i anledning Fredsjubileet.
Etablering av Stiftelsen Hestmanden

1996
Skipet dokkes ved det nyetablerte Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter.
Det blir besluttet å restaurere skipet i henhold til Aker-versjonen. Systematiske restaureringsarbeider satt i gang.

2002
Skroget ferdig. Videre restaurering pågår.
Økonomisk status for restaureringen pr. sept. 2002: 25 mill. kroner
Restaureringen er kostnadsberegnet til kr. 55 mill.
Fartøyets posisjon
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2015   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2014   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Film
Filmen presenterer kort Hestmanden-prosjektet fra en historisk synsvinkel og med bilder fra restaureringsarbeidene.

 
Se film fra støping av ny ventil. Ventilen støpes i bronse ved Vennesla Metallstøperi

Fakta
Spesifikasjoner og fakta om HESTMANDEN