1945 - 1955

1945 - 1955

1945 - 1955

Sommeren 1946 ble HESTMANDEN tatt inn på Akers mek. Verksted for en større ombygging og reparasjon. Kjelen ble ombygd fra kull- til oljedrift. Mannskapslugarene forut ble flyttet akterut der kullbaksene hadde vært. Broen ble innebygget og innredet til kapteinslugar, salong og to passasjerlugarer. Nytt styrehus ble bygget oppe på det gamle. Etter moderniseringen gikk skipet dels i kystruta, dels i utenriksfart på Østersjøen og Nord-Frankrike. Størst rolle spilte likevel kystfarten og HESTMANDEN kom på denne måten til å delta aktivt i gjenoppbyggingen av landet etter krigen.
Fartøyets posisjon
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2015   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2014   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Film
Filmen presenterer kort Hestmanden-prosjektet fra en historisk synsvinkel og med bilder fra restaureringsarbeidene.

 
Se film fra støping av ny ventil. Ventilen støpes i bronse ved Vennesla Metallstøperi

Fakta
Spesifikasjoner og fakta om HESTMANDEN