1919 - 1940

1919 - 1940

1919 - 1940

HESTMANDEN kom til å seile i kystgodsruta mellom Oslo ( fra 1924) og Finnmark gjennom hele mellomkrigstida - med en og annen tur innom Petsamo (Petsjenga) i Finland. Kystgodsruta mellom Oslo og Kirkenes går langs en kronglete og værhard kyst. Over 20 sammenhengende år i denne ruta utsatte fartøyet for mange prøvelser med mange småskader og grunnberøringer. Det ble gjort en rekke reparasjoner og utbedringer. I 20-årene fikk skipet påbygd den karakteristiske toppbroa som senere også ble innebygget over brovingene. I 30-åra ble lasteriggen kraftig opprustet. Løftekapasiteten ble fordoblet til 24 tonn, bla. med en tungløftebom som alene kunne klare 10 tonn. Dermed ble skipet mer selvhjulpent med tyngre last til steder hvor krankapasiteten var liten. HESTMANDEN fraktet varer av alle slag, fra bulldosere og jernbanevogner til sjokolade og sprit, - fisk og fiskeprodukter selvsagt, - i store mengder.
Fartøyets posisjon
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2015   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2014   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Film
Filmen presenterer kort Hestmanden-prosjektet fra en historisk synsvinkel og med bilder fra restaureringsarbeidene.

 
Se film fra støping av ny ventil. Ventilen støpes i bronse ved Vennesla Metallstøperi

Fakta
Spesifikasjoner og fakta om HESTMANDEN