1911 - 1914

1911 - 1914

1911 - 1914

D/S HESTMANDEN ble bygget ved Laxevaags Maskin & Jernskibsbyggeri i 1911. Byggetiden var ca. ett år. Skipstypen kalles gjerne baklader, - en ny type nordsjøfraktere som ble utviklet ved århundreskiftet. Både styrehus og maskin akter ga et stort sammenhengende dekksareal til ulike typer frakteoppdrag. Skipet ble levert til Vesteraalens Dampskibsselskab den 23. september 1911 og gikk kort tid etter sin første tur i kystgodsruta fra Bergen til Tromsø. Foruten gods av ulikt slag kunne HESTMANDEN ta med opp til 100 passasjerer. Hestmanden fulgte forskjellige ruteopplegg det kommende år. Felles for dem var svært mange anløpsteder oppover kysten. Allerede i 1913 fikk HESTMANDEN sin første tur i utenriksfart, - nærmere bestemt til Halmstad i Sverige med svovelkis fra Finneid i Salten..
Fartøyets posisjon
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2015   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Årsmelding fra Stiftelsen Hestmanden 2014   Konklusjon: Stiftelsen ser positivt på situasjonen...
Fra: 2017-05-31
Film
Filmen presenterer kort Hestmanden-prosjektet fra en historisk synsvinkel og med bilder fra restaureringsarbeidene.

 
Se film fra støping av ny ventil. Ventilen støpes i bronse ved Vennesla Metallstøperi

Fakta
Spesifikasjoner og fakta om HESTMANDEN